Afprøvning i Frankrig

Chris Ludlow gav mig en demonstration i, hvorledes han kører med kulfyrede damp lokomotiver. Det var noget helt andet at se kulfyring "live", frem for blot at læse herom. Mange detaljer, som litteraturen havde udeladt blev tydelige når man iagttog fyringsprocessen.

Kulfyring i praksis.

Chris Ludlow i gang med forberedelser inden han opstarter sit kulfyrede lokomotiv i den ene "steambay". Hans Klafiger har lige opstartet hans Spring, og skal lige se nærmere på sagerne.

 

Det man skal bemærke her er at det er et "to-hånds arbejde". Skovlen er fyldt med en passende mængde antracit, og venstre hånd er til hurtigt at åbne lugen ind til brændkammeret.

Antraciten skovles ind i en hurtig bevægelse, og døren er kun åben et minimum af tid. I det korte øjeblik tjekker Chris om der er den rigtige farve i brændkammeret, og om der skal smides en skovfuld mere til højre eller venstre. Men det vigtigste i kulfyring: "Hold døren til brændkammeret lukket mest muligt". Luften der trækkes ind gennem døren er kold, og hindre flowet gennem kullene.

Der gives en smule på regulatoren, og gearet reguleres. Så kan der køres! Det er utroligt at PLM'en, som er identisk med min, har en så voldsom kraft, når den er udstyret med en rigtig kedel.

Den kulfyrede PLM ekspres maskine trak med lethed 12 tunge passagervogne.

OPSTART AF C62

Bagefter var det C62 og mig der skulle på banen. Dog var der ikke hul igennem til vandstandsglasset, så jeg var nødsaget til at lave en 3-timers felt-reparation på et havebord, hvor maskinen fik syre, og en grundig tur med tandrenseren. Desværre var glasset gået i stykker, men Chris havde et reserve, som jeg fik, og derefter var jeg klar. Jeg valgte at køre uden førerhus, da der var en del ting, som ikke stolede helt på. Herudover gav det en nemmere adgang til regulatoren og døren ind til brændkammeret.

Der fyres. Chris tjekker om ilden ser rigtig ud. Jeg er lidt bekymret over oliepølen foran, som Hans Klafiger lige har gjort mig opmærksom på.

Brændkammeret er fuld af rødglødende Antracit. Masser af tryk! Så skal der køres!

Finder lige "bakgearet", så lokomotivet kan komme ud af "steam-bay".

 

Så er der liv! Lokomotivet er nemt at håndtere, med omskifteren til gearskiftet. Der ses en tydelig stråle af kondensvand, som slår op gennem skorstenen. Der bakkes hen efter nogle vogne.

Det er vildt fristende at tjekke om kullene nu brænder pænt. Jeg kunne heller ikke dy mig for lige at tage en kigger.

 KØRSEL

Det gik fint med at få dampen op, men der var INGEN trækkraft i maskinen. Ydermere smed den en masse olie, så meget tyder på at der er flere problemer, end hvad øjet ser.

En C62, som ikke kan trække.

Som det ses fyrer sikkerhedsventilen, hvilket betyder et drifttryk på 4-4,5 kg/cm2, og normalt er rigeligt til at trække 40 vogne. Her er der kun 6 (det halve af hvad PLM'en trak rundt med lidt tidligere på dagen) så der er seriøse problemer et eller andet sted. Suk! 

Konklusioner

Nå, men Kedlen virker da!  Lidt godt er der da at sige :-)

Desuden er selve havebanen hos Chris en stor oplevelse at besøge. Der er tale om en 2-sporet bønne-formet oval, med en omkreds på lidt over 100 meter. En del af banen er 4 sporet, så der er mulighed for at køre med lange togstammer. Den ligger utroligt smukt i en virkelig lækker have. Herudover indeholder den en del rigtig gennemtænkte løsninger, som sikre en god drift, endda selvom man er mange der kører på samme tid. En del af ideerne skal i hvertfald indgå i optimeringen af layoutet her på Krogen.

 Foto mangler

Banen ligger på en svagt skrånende grund, og skærer sig derfor ind i landskabet i den ene ende. Det giver lidt mere variation, når lokomotiverne kører rundt, idet de forsvinder bag "bakken", og i man kan se røg fanen lidt før lokomotivet igen kommer til syne. Med radier på 9-18 meter er der en ro over banen, som jeg ikke har set før. Herudover er den havearkitektonisk yderst vellykket.

Herover ses "steambay" med drejeskive. Den er smart fordi der er plads til start af to maskiner på hver side, samt 5 maskiner, som køler af eller er i venteposition. Længere fremme er der igen plads til flere maskiner. Jeg tror dette design kopieres direkte til vores bane.

 

En del af stationsområdet. Det smarte her er placeringen af skiftespor.

Gå til næste afsnit