Märklin 18.4

Ovenstående er fotos fra Märklins materiale om maskinen.

MASKINEN

Det er idag lidt pinligt at indrømme at man er ejer af en 18.4, så hvis du er Märklin-fan bør du nok ikke læse min meninger om dette lokomotiv. Med mindre du læser afsnittet helt til ende.

Jeg skal med det samme sige at Märklin har ophørt produktionen af 18.4, og rygterne siger at de nye lokomotiver er af langt bedre konstruktion. Men Jeg ved dog, at den nye BR44 har tilsvarende problemer.

Bemærkninger til Märklin18.4 serie 1

På overfladen ser 18.4 rigtig pæn og flot ud. Der er masser af detailjer og den ligner sit forbillede rigtig godt, men lad dig ikke narre....   Der er tale om en helt usædvanlig dårlig konstruktion, specielt med hensyn til det tekniske design og udførsel. Egentligt var den tiltænkt som Märklins "re-entry" på modeldampmarkedet, og man havde derfor forventet at et velrenomeret firma som Märklin ville sende et kvalitetsprodukt på gaden.

Desværre er  maskinen på næsten alle punkter problematisk. Selve designet, hvor gastanken er lille og dårlig, styreventilen mellem cylinderne for simpel, ventilernes vandring for lille, sammenholdt med en ringe håndværksmæssig finish giver en helt igennem upålidelig maskine. Et af de store problemer er at selve stemplet og cylinderhuset passer dårligt sammen, og "æder" hinanden efter få kørsler. Hernæst passer de arbejdende dele så dårligt sammen, at gangtøjet går fra hinanden efter 1-2 timer, hvis du når så langt. Jeg kunne blive ved i lang tid. Så mit råd er lad være med at købe, med mindre den er m e g e t billig, eller du er klar til noget seriøst finmekanisk arbejde.

Hvad gør man med et dårligt lokomotiv?

Er du så uheldig at sidde med en 18.4 har du groft set 3 valg:

  1. Prøv at se om du kan komme af med den (Svært! de fleste damp-folk vil ikke røre ved den)
  2. Stil den i et glasskab. Nyd den tilsyneladende flotte finish, og glem hvad du har betalt
  3. Ombyg den, så du får et lokomotiv der virker.

Jeg har selv valgt det sidste. Da maskinen er solgt i stort tal i Tyskland, er der derfor flere, som har specialiseret sig i at ombygge Märklins dårlige maskiner, til noget der rent faktisk virker. Jeg har derfor bestilt en total udskiftning af dampcylindre, gear og gaspåfyldning.

Det betyder nye cylindere i bronze, rustfrie stempler med stempelringe i teflon, glideventiler, og et ægte gear til justering af frem- og tilbagedrif. Maskinen blev sendt til Tyskland efteråret 2008, og kom tilbage foråret 2009.

Update: 8 dec. 2008  18.4 er kommet retur fra Tyskland

Vi har endnu ikke testet maskinen, men umiddelbart er det svært at se de store ændringer. WYKO har virkelig lavet nogle dele, som i udseende ligner de orginale til forveksling.

DHL har været onde ved pakken, og lokomotivet har kun overlevet grundet den megen beskyttelse. Dog er flere dele rystet af og har ridset maskinen..

Update: 30 dec 2008. 18.4 sendes retur til Tyskland.

Grundet en misforståelse var stemplerne ikke skiftet, og da både stempel og cylinderhus er af messing er dette nødvendigt, da de ellers "æder" hinanden. De nye stempler er i rustfrit stål. Michael fra WYKO her gode erfaringer med stempler i dette materiale, og vi har tiltro til hans viden på området.

Ellers virker damppåfyldningen upåklageligt, og maskinen har en rigtig lækker lyd nu, samt MASSER at trækkraft (det er svært ikke at lave hjulspind)

Update: 20 april 2009. 18.4 kommer retur fra Tyskland

Update: 26 april 2009. 18.4 prøvekøres på banen.

Den virker!. 18.4 kører 30 min. uden problemer. Masser at tryk, God lyd, perfekt kontrol. Maskinen virker "smooth" når den kører. Det er som gangtøjet virkeligt bare kører. Det er en helt anden maskine end før jul.

Herefter dør brænderen. Et eftersyn afslører at varmeudvidelsen har fået superheateren til at gå løs i en t-muffe i røg-kammeret. Når man derfor åbner for damp til cylinderne fyldes brændrøret med damp, hvilket kvæler gasflammerne.  Vi arbejder nu på hvordan vi kan sikre os at røret ikke løsner sig i fremtiden.  Det er et helvede at skille så meget af at man kan komme ind til røret.

Jaja. 30 min. er nok heller ikke så dårligt endda. Bliver det ved sådan her kommer vi måske op på 60 min. total køretid inden udgang af året.

Update: maj 2009.   Total adskillelse

18.4 er skilt ad, og det viser sig at der er flere problemer. Ledningen til gnisttænderen er afsveden, og kortslutter derfor. Denne udskiftes.

Update: Juni 2009. Køredag

18.4 er samlet igen, og kører nu perfekt.  Men måske lidt for hurtigt. Det viser sig at sikkerhedsventilen har sat sig, så maskinen kan lave hjulspin, selvom den kører 200 skalakm/timen...   Dette blev justeret, og nu er maskinen intet mindre end perfekt.

Selvom jeg har sagt meget grimt om den gennem tiderne, og det er noget skrammel på mange måder, må jeg sige at den forbedrede maskine er en fornøjelse at køre. Fjernstyringen er nøjagtig, og man kan lave langtsomme og rolige manøvre på banegården uden problemer. Regulatoren er lige så fintfølende som på et stort lokomotiv, således at man kan give stemplerne et kort lille hvæs, og så arbejder dampen indtil den har afleveret sin energi. Så der er altså ikke "start og stop" som på et elektrisk tog. Dette kan man så mixe med ventilgearingen, så der er meget der kan eksperimenteres med.

Problemerne med gastanken er også ovre. Jeg har fundet ud af hvordan man fylder den helt, og så er der til over 30 min. kørsel.

Jeg har kørt en del gange med den nu, og bliver mere og mere glad for maskinen. Jeg er nok mere til fjernstyrede lokomotiver end jeg havde regnet med, men det giver altså nogle andre muligheder, end når man "går tur med toget".

Samlet set vil jeg anbefale alle at få ombygget deres 18.4. Forskellen mellem det tog jeg stod med for 2 år siden og det nuværende er enorm.  Maskinen har godtnok fået en del knubs undervejs, og er ikke så pæn som førhen, men den kører som en drøm.

FOTOS:

Fotos taget ,fra den første testkørsel (inden alle problemerne)

Og den kan også køre stærkt :-) Og flot ser det da ud.