Aster Union Pacific Big Boy

UP Big boy'en er et af de sagnomspundne lokomotiver i verden. Det er  - hvis man ser på længden af lokomotivet alene - verdens største.  Det er også et Aster lokomotiv, som der knytter sig en del myter til. Det er et monster, hvis størrelse man ikke helt kan fatte før, man ser den "live". Den var i sin tid så bekostelig, at den udelukkende blev bygget fordi at grev Giancarlo Coluzzi (Fulgurex) havde besluttet at den pine død skulle laves.  Slutprisen blev også astronomisk, og da den kom frem i 1981 afskrækkede det de fleste, og for at få økonomien med Aster til at hænge sammen siger historien at Coluzzi var nødt til at købe størstedelen af lokomotiverne til ham selv. Og han rent faktisk forrærede nogle stykker bort til venner og bekendte...

Men idag er det en ret efterspurgt model.Desværre ender hovedparten som samlerobjekter, og lever et stille liv som udstillingsmodel, uden at gøre det den er bygget til.  Vi har stadig den holdning at lokomotiver er lavet for at blive brugt og køre, og det gælder også BB'en.

Aster Bigboy er produceret i 2 omgange, og ialt er der lavet 330 lokomotiver:

  • 210 stk i 1981 # 4002
  • 120 stk i 1986 # 4024

Der er nogle mindre forskelle mellem de 2 serier. Den vigtigste er at 1981 modellen har en mekanisk oliepumpe, og en meget stor smøretank. Den kan derfor løbende påfyldes olie under drift.  Den mekaniske oliepumpe er dog en meget delikat mekanisme, som kræver vedligeholdelse, eller ihvertfald opmærksomhed. I 1986 udgaven er den erstattet med en normal fortrængningsoliesump.

Vi er gået efter udgaven med mekanisk oliepumpe, da den i mine øjen er den "oprindelige" udgave.

Af specielle detalijer kan nævnes at maskinen - ligesom U1 - er udstyret med en dual fuel kedel, dvs at man kan indlægge en rist og skifte fra gasfyring til kulfyring. 

Maskinen:

BB'en er stor. Større end man regner med. Krogens bane er udfordret, når den er der. Kurverne på R3 ser små ud, og lokomotivet kan kun lige akkurat klare de snævre kurver.

Transport af maskinen er også en udfordring. For at lette arbejdet med at flytte rundt på monsteret har vi bygget en "Loco Stretcher", efter design fra Holtmann i Tyskland. Maskinen er over 120 cm lang, og vejer over 22 kg, så det er ikke noget man bare lige flytter rundt på.

Alt er stort på BB'en. Risten til kul er 18cm lang!!!!  På den rigtige maskine kunne der holde 5 stk fiat 500 ved siden af hinanden på risten.  Det giver lidt perspektiv på hvor stor maskinen faktisk er.

Kørsel:

BB´en er gasfyret, men lamer ikke som en almindelig gasbrænder. Det skyldes at der er tale om en "vacum" brænder, som kun kan brænde så længe der enten er en ventilator i skorsten, eller åbnet for blæseventilen, eller træk fra udstødningsdampen.  Så den kræver at der åbnes for blæserventilen ved stilstand med det samme, ellers går gassen simpelthen ud.

Med sin enorme vægt kan det trække meget meget lange tog stammer. Foreløbig er "standard" sættet 50 x 4-asklede grå marklin tankvogne. Alstå 200 aksler.  Det svarer til et vogntog på 20 meter, men det er på ingen måde tæt på lokomotivets grænse. Det kan stoppe på 2,5% gradienten og derefter accelerere op ad skråningen uden problemer, så sandsynligvis kan den klare 3-4 gange så man vogne (600-800 aksler)´. Men om vi nogensiden kommer til en test heraf er nok usikkert, da märklins skruekoblinger allerede begynder at springe ved en togstamme på 50.....

Hvordan kører den så?

Altså jeg synes nok at BB'en er noget nær det grimmeste lokomotiv der findes, den har ingen af de fine linier som ses i et fransk lokomotiv.  Det hele er rå muskelkraft på piller.  Men når man ser den i bevægelse er det en helt anden historie. Så er det nærmest en maskine, som danser ballet. Den har en utrolig yndefuld og jævn gang, som kun kan imponere!  Hernæst kan man - når man lige har lært den at kende - regulerer den, så den kan køre ganske langtsomt rundt på banen, også selvom den ikke trækker noget stort vogntog. Alt i alt et meget spændende lokomotiv, som er sjovt at køre og man kan ikke undgå at blive lidt imponeret hver gang.

 

SPECIFIKATIONER FOR ASTER UP Big Boy # 4002

Årgang:                                     1981

Scala:                                        1/32  45 mm

Vægt:                                         23 kg

 

Dimensioner:

Længde:                                     1224 mm

Højde :                                        156  mm

Bredde:                                       105 mm

 

Hjul Arrangement:                   4-8-4 

 

Diameter for hjul:

Drivhjul:                                    52 mm Box Pok Type, rustfrie

Trucks:                                       27 mm

Tender hjul:                              32 mm

 

Cylinders:                                 4 cylindere, Boring 13 mm x Slaglængde 20 mm

Valve gears:                             Walschaert

Boiler Type:                             Røgrørs udgave med superheater.

Water Capacity:                      800 cm3 ved 80%

Pressure:                                 4 kg/cm

 

Fittings:                                    2 x Sikkerhedsventil, Regulator, Blower Valve, Vandstandsglas, manometer, fløjte, blowdown, vnadstandsblow down.

 

Fødepumpe:                           Aksel dreven pumpe, monteret på hovedakslen.

                                                 (boring 7 mm x ram slaglængde 8 mm)

Smørresystem:                      Mekanisk oliesmøring, trukket af aksel

 

Tender vandkapacitet:        1000 cm3 med en håndbetjent pumpe monteret

Brændstof tank:                   220 g / 600 cm3 gas

Minimum Radius:                  3 meter

Kobling:                                  Open Jaw Knuckle Coupler

 

 

Fotos og film kommer snart!