Aster SNCF 232 U1"Skulle jeg vælge at eje et eneste lokomotiv ville det være dette" Lokomotiv og tender SNCF 232 U1 "La Devine" 1949 by Marc de Casio MASKINEN Udover at den ser brandgodt ud, er dette - af mange - vurderet som det mest avancerede lokomotiv Aster har fremstillet. Den er faktisk designet af Fulgurex, som derefter fik Aster til at står for fremstillingen. Samtidig er det designeren JvR's mesterstykke. (ihvertfald i følge ham selv) Det er en af de få maskiner, som har en velfungereden compound komposition, altså hvor forholdet mellem højtryk og lavtryks cylindere, kedel effektivitet er perfekt tilpasset hinanden. Herudover har den mulighed for at skifte brændstof, ved en relativ simpel proces (ca. 1 times arbejde), så man kan vælge at køre enten på sprit eller rigtige kul. Brændkammeret er med sin længde på 75 mm større end de fleste, og sikre en god forbrænding ved kuldrift. Den har et ret specielt udtryk, men mange mener at det er en designmæssig perle, som viser toppen af den franske ingeniørkunst inden for damplokomotiver. Lokomotivet var da også en klar nummer et da det franske togblad "La Vie du Rail" i 1989 skulle udvælge det smukkeste lokomotiv, hvilket ved samme lejlighed gav det tilnavnet "La Divine" (Den guddommelige). Lotte har altid sagt, lige siden hun så den første gang: "Hvis jeg nogensinde skal have et G1 lokomotiv, skal det være en U1". Og så dan gik det også. David er stadig grøn af misuendelse.... HISTORIK Meget smuk maskine, designet af Marc de Casio og Bygget af Corpet-Louvet i 1949. Lokomotivet er et resultat af et "re-bestilling" af 4-6-4 maskinerne, som Companie de Nord oprindelig havde bestilt før anden verdenskrig. Selskabet ønskede at forbedre deres Chapelon 4-6-2 maskiner. Det var deres plan at bygge 8 strømlinede lokomotiver til lette højhastighedstog. 4 compound (Class 232S), 3 simple (Class 232R) og 1 turbine. De 7 første maskiner blev færdiggjort i 1939-40. Kort tid efter nationnaliseringen af det franske jernbanenet. Men de blev kun brugt til langsom transport gennem hele krigen, selvom de var designet til noget andet. Turbine maskine blev ikke færdiggjort. Dette skyldes til dels at franskmændene synes at compound lokomotiverne var glimrende. Den halvfærdige ramme til turbinelokomotives blev efter krigen repareret og man modificerede yderligere på compound setuppet, herunde blev der isat stempel ventiler, fremfor glideventiler. Der kom også kuglelejer på akslerne, autmatisk smørresystem, bedre kontrolsystem i kabinen, samt stoker fyring. Den færdige maskine fik navnet U1. Selvom U1 med disse forbedringer viste sig at være meget driftsikker, økonomisk og langt overlegen i forhold til andre lokomotiver blev der ikke afgivet ordrer på bygning af flere. Dette skyldes at SNCF ændrede strategi og lage deres fokus 100% på en elektrificering af jernbanenettet. U1 er derfor den eneste af sin art. Den arbejdede mellem Paris og Lille, sammen med sine 7 søstre. I dag er den udstillet på det nationale togmusæum i Muluhouse. TEKNISKE DETAILJER: Ok. Her får man virkelig noget at arbejde med. Den kan køre "simpel mode" og "Compound mode". Skifte mellem alkohol og kul fyring. Afsnit mangler at blive færdigskreven. Vi mangler en del testkørsler. Lokomotivet er usandsynlig kraftfuld, og derfor meget hurtig på banen. Når det er tæmmet, vil dette afsnit indeholde erfaringer omkring kørsel og performance. Bemærkinger: Maskinen er MEGET kraftfuld. Det er noget helt andet end de andre maskiner. Når den er varm, og omstilles til "Compound mode" er som at slå en turbo til. Den trækker med lethed mere end 200 aksler i et vogntog, og dette giver lidt problemer, da den samtidig kan køre meget hurtig. Hernæst er den kendetegnet ved at være næsten lydløs. Compound maskiner har ikke den karaktiske "tøf tøf" lyd. SPECIFIKATIONER FOR ASTER SNCF 232 U1
Årgang: 1992 Scala: 1/32 45 mm Vægt: 8,2 kg (iflg. manual) 10 kg reel vægt Materialer: Rustfri stål, kobber, messing, bronze.
Længde: 803 mm (lok 492 mm tender 305 mm) Højde : 134 mm Bredde: 94 mm
Hjul Arrangement: 4-6-4 Atlantic Drivhjul: 62 mm. drivhjul af rustfritstål, alle med kuglelejer og balanceret fjederophæng. (både bladfjedre og alm) Tender hjul: 29 mm
Cylinder: 4 cylindere, Højtryk cylindere (inderst) Boring 10 mm x Slaglængde 20 mm Lavtryk cylindre (yderst) Boring 13 mm x Slagtængde 20 mm Udblæsningsventiler: Monteret på lavtrykscylindere, styres fra kabine Ventil styring: Walschaert med skrueregulering
KedelType: Lokomotiv med 6 røgrør, 5 x Ø 8mm og 1 Ø 12 mm, som er udstyret med superheater Vandindhold: 250 cm3 Arbejds tryk: 4 kg/cm
Fittings: 2 x Sikkerhedsventil, Regulator, Blower Valve, fløjte, Vandstandsglas, manometer, blow down ventil, fløjteventil, udblæsningsventiler. Funktionel låge til brændkammer, funktionel låge til røgkammer.
Fødepumpe: Aksel dreven pumpe, monteret på hovedakslen. (boring 5 mm x 6 mm slaglængde)
Smørresystem: Roscoe displacement type Tender vandkapacitet: 386 cm3 med en håndbetjent pumpe monteret (boring 10 mm x 16mm slaglængde) Tender alkoholkapacitet: 200 cm3, chicken feed system. Brændkammer: Længde 75 mm x bredde 47 mm, Areal ca 35 cm2
Brændstof: Trækul eller Antracit (Stenkul)
Minimum Radius: 3 meter
Fotos: U1 Klar til start i Opstartsområde på Krogens Bane. Kontrolpanel i kabine. Lotte kigger på sin maskine, mens den er ved at starte op. Bram Hengeveld og Frank Russo diskuterer teknik I forgrunden ses en Aster JNR C11 med "servicevogn", indeholdende en batteridrivet vandpumpe, som kan forsyne lokomotivet med vand. |