Aster JNR C57
MASKINEN C57 blev egentligt købt fordi jeg (David Clement) gerne ville have min egen maskine at køre med, i stedet for altid at låne af farmand. Jeg faldt over den ved et tilfælde, og valgte på få øjeblikke at den skulle være min, selvom der på ingen måde var tale om en europæisk model. (som jeg ellers var på udkik efter) Senere har jeg fundet ud af at det ikke var så dumt endda, selvom der er tale om en maskine med små 30 år på bagen. Dette er 1979 modellen, der var produceret primært til det japanske hjemmemarked, hvorfor den har nogle lidt specielle løsninger. Historik: Denne klasse af 4-6-2 (pacific) lokomotiver blev bygget fra 1937 til 1953 som en forbedring i forhold til den tidligere klasse C55 lokomotiver. De var udstyret med boxpok hjul og et kedeltrykpå ca 235 pund/kubikfod. De var meget populære blandt de japanske besætninger, da de kunne forvaltes og vedligeholdes af "små mænd". (Ansatte i det japanske jernbaneselskab haved på det tidspunkt en noget mindre statur). Prøv at se på tegningen. Førerhuset er temmelig lavt. I alt 201 af disse elegante lokomotiver trak ekspresstogene på de vigtigste strækninger i hele det japanske jernbanenet. På grund af deres elegante proportioner - en lang, lav slyngede slank kedel og høje hjul - fik de tilnavnet "den noble Dame" (Noble Lady) og er kendt under denne betegnelse hos jernbanefans verden over. Siden 1979 er en del "Noble Ladies" blevet restaureret og kører regelmæssigt på lokale linjer i Japan, til glæde for jernbanefans. Den sidste C57 blev bygget til Taiwan i af Hitachi i 1953. Aster udgave er et lokomotiv fra denne klasse, som det ville have set ud i perioden mellem 1937 og 1940. Tekniske detailjer: Det er Asters første model med en røg-rørskeddel. Det vil sige meget stor varmflade, og hurtig drifttid. Bekostningen er at der kun er lidt vand i keddlen. Aster er hat i flere år haft planer om at producere en universiel akselpumpe, som kan anvendes til modellen. Når den kommer vil den helt sikkert blive installeret. Et alternativ er dog en akselpumpe fra Markus Neeser, som jeg (efterår 2009) har fået hjem til Br01 Den senere udgave fra 1999 har akselpumpen installeret fra begyndelsen. Ellers er der - umiddelbart - kun få forskelle mellem de 2 serier, selvom der er 20 år mellem dem. Det er på alle måder en fantastisk maskine. Den er sort. Uden en masse fine "dimser", som let falder af. Teknisk meget avanceret med sin keddel og superheater. Eneste men er at forvogene (de forreste 4 hjul" er meget følsom. Den skal have som minimum have en 3 meters radius for at kunne dreje. Ellers er modellen en sikker og "lynhurtig" starter, og har aldrig svigtet. Dens lave design er sikkert årsagen til at den er i fremstillet i det mystiske 1:30 forhold. Jeg synes nu ikke man lægger mærke til at der ikke er tale om en "ægte" 1:32 maskine. Problemerne med forvognen kan skyldes at denne model - ligesom de første Aster lokomotiver - er konstrueret med en anden akselafstand end idag, og derfor har 41 mm mellem flangerne, mod 39-40 mm på de nye modeller. Dette sætter nogle naturlige begrænsninger på hvilke kurver maskinen kan klare. Forvognen er ligeledes speciel idet den er meget "ledløs", noget som er ret gennemgående i designet af boggies/trucks til lokomotiver og vogne.
SPECIFIKATIONER FOR ASTER JNR C57 Årgang: 1979 Scala: 1/30 45 mm Vægt: 6.3 kg (Lokomotiv 4.5 kg + tender 1.8 kg)
Dimensioner: Længde: 683 mm Højde : 133 mm Bredde: 104 mm
Hjul Arrangement: 4-6-2 Pacific Diameter for hjul: Drivhjul: 58 mm Box Pok Type Tender hjul: 28 mm
Cylinders: 2 cylindere, Boring 13 mm x Slaglængde 20 mm Valve gears: Walschaert Boiler Type: Røgrørs udgave med superheater. Water Capacity: 299 cm3 Pressure: 3 kg/cm
Fittings: 2 x Sikkerhedsventil, Regulator, Blower Valve, Vandstandsglas, manometer
Fødepumpe: I fremtiden: Aksel dreven pumpe, monteret på hovedakslen. (boring 5 mm x ram slaglængde 6 mm) Smørresystem: Roscoe displacement type
Tender vandkapacitet: 450 cm3 med en håndbetjent pumpe monteret Brændstof tank: 180 cm3 alcohol Minimum Radius: 3 meter Kobling: Open Jaw Knuckle Coupler
FOTOS C57´eren ude på 1. runde efter opstart. Der er altid masser af kondensvand der skal ud.
Maskinen som den ser ud. Når jeg får tid skal den sorte maling af hjulene igen. (22 aug fotos mangler)
Et kik ind på kontrolpanelet i førerhuset. Den lange regulator i midten går ind til superheateren, og regulerer trykket til cylinderne. På højre side er blower´en. Regulatoren til venstre er skruekoblingen til justeringen af ventilernes stilling (altså forbindelsen ned til Walschaert gearet). Øverst i højre hjørne ses manometeret som går op til 6 bar. På venstre side af hovedregulatoren ses vandstandsglasset. Dette er nu skiftet til en "blå-streg"-type, så man tydeligt kan se hvor meget vand der er tilbage. Under kedlen ses en messing flange. Dette er skruekoblingen til fødeslangen fra tenderen. Nederst (under koblingsstangen) ses enden af et rør. Det er alkohol-brænderen, der kobles til tenderen via en silikoneslange. Brænderen reguleres via en hane på tenderen.
Under opstart bruges en ventilator. Herunder ses opstart i den gamle dok. Taget i december 2008, så der er en del kondens, men det er jo bare hyggeligt.
Nogle gange bliver det næsten kunst at se på de små tog.
Damptips
Vogene foran er et ømt punkt. Man skal være meget opmærksom på, at Aster's maskiner ofte er designet til at have en meget "elastisk" ramme til forhjulene. Det betyder at rammen kun er spændt hårdt op i den ene side. den modsatte "hænger", hvilket betyder at rammen kan vride sig ret meget. Det siger måske ikke meget, men har man først set det er der ingen tvivl.
|