Aster DB 01MASKINEN Klassisk maskine bygget af Aster i 1980. Den er næsten 80 cm lang, og virker ved første øjekast meget flot, og imponerende! Lidt af en "konge maskine" fordi den tager sig dødgodt ud. Virkelig en tilskuermagnet på banen. Historik 01 er angivelsen for at dette var den første standardiserede ekspreslokomotiv serie, som blev bygget til den tyske jernbane (Deutsche Reichsbahn blev ændret til Deutsche Bundesbahn i 1951). Inden Deutsche Reichsbahn blev oprettet i 1924, der havde været otte jernbaner i Tyskland (Preussen, Bayern, Sachsen, Wuerttenberg, Baden, Hessen, Mecklenburg og Oldenburg). Men de mange lokomotiver fra hvert jernbaneselskab havde ingen fælles specifikationer. Efter at de forskellige jernbaner var slået sammen, foretog de førende tyske lokomotivingeniører en undersøgelse, med det formål at finde en standardisering af de mange forskellige udgaver af 4-6-2 lokomotiver der fandtes. Resultatet var Br01 - Br er den tyske forkortelse for Baureihe (serie). 01 er altså føste klasse eller serie af ekspreslokomotiver. I alt 321 af de Br01-serien blev produceret mellem 1924 og 1938. Aster har valgt som sin prototype et eksempel på den mest populære lokomotivversion, 001 173-4 (tidligere 01 173) som er udstyret med Witte-type røgdeflektorer væk. Aster har sendt omkring 850 maskiner på markedet. En del færdigbygget andre som "saml selv byggesæt". Tekniske detailjer og kommentare Selv om DB Br 01 er en flot maskine er den på mange måder forældet idag. Kedlen er en primitiv Smithies, som kræver 4 væger for at kunne levere tryk nok. Mange af de nuværende maskiner er da også blevet ombygget indenfor de seneste år. Specielt er der flere, som har installeret ny kedel, superheater og en del har en dag ombygget den til gas. Får vi tid vil den være oplagt til et større kedelprojekt. Den er fra tiden før akselpumpe, men der findes nu et tysk fremstillet pumpesæt på markedet, dog venter vi på at Aster kommer ud med deres. Eller også bygges der noget hjemmefusk i kælderen, Herudover er det er den eneste maskine, som fra begyndelsen har været udstyret med en brænder med 4 væger. Rygtet siger at den ikke blev designet helt korrekt dengang i 1980, idet skorstenen og røgkammeret i store træk blev kopieret fra en Schools. Modsat mange andre maskiner var Fulgurex ikke med i designet af denne maskine. Den er tegnet og beregnet i Japan. Af særlige kendetegn er nok det rigtig fine hjulophæng. Alle hjul på lokomotivet har uafhængig affjedring - med langsgående bladfjedre fint samlet i en bue, med de største øverst. Min maskine er herudover lidt speciel, da det er en "Museums-udgave". dvs den har bremserør, elkabler + en mængde andre små fittings. Jeg er meget ambivalent hermed. På den ene side er de lækkert med en masse ekstra detailjer, på den anden side gør det den mere sårbar, og ikke mindst meget vanskeligere at vedligeholde/skille ad. Anyway, på trods af dens fejl er det en god maskine, som man ikke kan lade være med at synes om, . SPECIFIKATIONER FOR ASTER DB Br 01 Scala: 1.32, spor 1 (45 mm) Netto vægt: 6.1 kg (Lokomotiv 4.5 kg + Tender 1.6 kg)
Dimensioner: Længde: 776 mm (Engine 503 mm + Tender 173 mm) Bredde: 104 mm Højde: 143 mm
Hjul Arrangement: 4-6-2 ( 2' C1') Pacific Drivhjul: 62 mm diameter Forreste hjul: 32.2 mm diameter Bagerste hjul: 39 mm diameter
Cylindere: 2 cylindere (Boring 13 mm x slaglængde 20 mm) Gear type/kontrol af ventiler: Walschaerts med skruejustering i kabinen, glideventiler
Keddel type: Smithie's type med 2 underliggende vandrør Keddel kapacitet: 350 cm3 vand Keddel udstyr: 2 x sikkerhedsventiler, regulatorventil, "Blower"ventil, Checkventil, vandstandsglas, trykmåler og en dampfløjte anbragt under keddelen. Smørresystem: Roscoe Displacement Type
Tender brænstof tank: 170 cm3 Alcohol/sprit Tender vandtank Tank: 500 cm3 vand, samt en selvstændig vandpumpe (pumpecylinderen har en boring på 10 mm og slaglængde på 16 mm) Brænder: Alcohol med 4 væger. Chicken-feed system.
RENOVERING 2009:
Efter at have kigget længe på maskinen (2-3 år), beslutte jeg at nu skulle den gøres køreklar. Ikke noget med at installere ny kedel, men søge at skabe et lokomotiv, som lå tæt op ad det oprindelige setup. - Med de fejl den nu engang har. I maj/juni blev der installeret: Nye brænder, nye væger, ny alkoholtank, slanger fra tender til kedel, nyt vandstandsglas. Kedelen blev efterfølgende trykprøvet til 3 kg/cm2, hvilket den holdt i 6 min.(alt for lidt!- man skal gå op til 6 kg/cm2 ved en trykprøvning......). Jeg turde ikke gå højere op, da mange gevind er meget slidte. Læs: Det er en temmelig slidt maskine.
Juni lokomotivet blev testet ved en af de oficielle køredage (7. juni.) Og jeg var selvfølgelig spændt på om den virkede. Det gjorde den, og den lyder dødgodt! - men ikke længe.... Br01 kørte vel omkring 200 meter, hvorefter den er så utæt at den går istå. Herefter går der ild i maskinen, da spriten løber over, grundet en manglende pakning i tenderen.
Jeg har desværre ingen fotos af hvor den står omspændt af flammer.
Juli Efter denne oplevelse var jeg temmelig sur på kedlen, og adskilte lokomotivet, så kedlen kunne fjernes. Her finder jeg ud af at den varme isolering mangler ved brændkammeret.... Efterfølgende har jeg fået lavet store 1:1 skala tegninger, og regner med at vinteren 2009/10 går med design og fremstilling af en ny - effektiv - keddel, samt en højde -egulerbar blastpipe, så jeg er sikker på at kunne få nok træk gennem røgrørene.
August Bestiller et akselpumpesæt hos Markus Neeser (se links). Det er godtnok lavet til en Aster Schools, men jeg regner med at kunne lave en holder, som muliggør en montering. Akse diameteren er ens for schools og Br01. Spændende at se om det er noget der virker.
FOTOS:
DB 01 som den ser ud på sin plads indenfor Meget tysk i designet, med sort top og rød bund. Om man kan lide det er vist en smagssag. Venstre side, samt front. Olietanken er gemt under skruelåget på den skrå frontplade. Venstre side. Det ses, at der mangler 2 rør ved tryklufttanken under førerhuset.
|